Beslut om väckande av åtal

Min vännina åkte på en kryssning med sin pojkvän.Henees pojkvän har stulit pengar från hennes plånbok osh hon anmälde denna händelsen till receptionen. Hon fick veta att de inte kan hjälpa henne, föt att de saknar befögenheten efrtersom han hade giltig pass och det är ett polisärende enligt dem att bevisa att det var hennes pengar.Hon gick tillbaka till hytten och blev misshandlad av sin pojkvän genom att han slog hennes huvud mot sängkanten. När de anlände till Sverige kom hon hem till mig med taxi med tydliga skador på ansikte och huvudet. Hon gjorde polisanmälan och hon var på polisföhör. Till och med jag blev förhörd av polisen om detta att vi var på akuten osv. Nyligen fick jag veta att åklagare bestämde sig att inte väcka åtal. Vad det beror på? Saknas det vittne till misshandel? Jag har själv åkt den båten på kryssning och såg att det finns digitala kameror i varja våning, så man kan se vem som går in i vilken hytt.

Lawline svarar

Hej, Jag kan tyvärr inte ge dig något svar på varför åklagaren i just det här fallet valde att inte väcka åtal. Nedan redogör jag istället kort för vad som generellt gäller avseende väckande av åtal för brott som ligger under allmänt åtal enligt 20 kap. 3 § Rättegångsbalken (t.ex. stöld och misshandel). Beslut om att väcka åtal eller inte fattas av åklagaren när förundersökningen, dvs. utredningen av det misstänkta brottet, avlutats. När det gäller brott under allmänt åtal är åklagaren skyldig att väcka åtal mot en misstänkt, om han på objektiva grunder bedömer att bevisningen mot denne är tillräckligt stark. Om åklagaren trots detta underlåter att väcka åtal kan han göra sig skyldig till tjänstefel enligt 20 kap. 1 § Brottsbalken. Bedömer åklagaren däremot att bevisningen objektivt sett inte är tillräckligt stark, eller att gärningen som den misstänkte begått överhuvudtaget inte utgör ett brott, kommer han inte att väcka åtal. Beslutet att inte väcka åtal kan t.ex. grunda sig på att det, som du nämner i frågan, inte finns några vittnen eller tillräcklig teknisk bevisning. I vissa undantagsfall kan åklagaren, trots att det står klart att någon begått ett brott, besluta att inte väcka åtal. Detta kallas åtalsunderlåtelse. Ett exempel är om en person nyligen fått ett straff för ett annat brott och det aktuella brottet inte skulle leda till att straffet skärptes. Slutligen vill jag nämna att det finns en möjlighet för din väninna att begära överprövning av åklagarens beslut att inte väcka åtal. En sådan begäran lämnas in till åklagarkammaren. Ändring av beslutet är ovanligt, men inte omöjligt. Med vänlig hälsning,
Alexander KahanRådgivare