FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott01/12/2011

Hets mot folkgrupp

Kan det bli hets mot folkgrupp om en person har en samling märken och medaljer från andra världskriget på sin vägg hemma och dessutom har dörren öppen så att folk på gatan ser märkena? Om inte kan det va ett annat lagbrott? Om ja vart hittar jag grunder för att det är fel, rättsfall?

Lawline svarar

Hej, För att brottet hets mot folkgrupp ska föreligga krävs enligt 16:5§ BrB att tre förutsättningar är uppfyllda. Den ifrågasatta gärningen ska bestå i hot eller uttryck för missaktning, den skall ske i uttalande eller i annat meddelande som sprids och gärningen skall avse folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning. Om det första rekvisitet att handlingen ska innebära ett hot eller missaktning är uppfyllt är svårt att bedöma utan att se märkena ifråga, liksom det tredje rekvisitet om gärningen att sätta upp märkena uttrycker en missaktning för en grupp av personer med anspelning på någon av de relevanta grunderna. Tyvärr tror jag dock att dessa två förutsättningar blir irrelevanta att bedöma då situationen faller på det andra kravet om att uttalandet/meddelandet ska spridas. I detta rekvisit ingår ett krav på att meddelandet ska spridas, tidigare krävdes att meddelandet spreds direkt och offentligt till allmänheten, numera gäller dock ett lägre krav på spridningen och det räcker att det just sprids. I förarbetena till bestämmelsen fastslås att för att spridning ska anses ha skett krävs att meddelandet når ut till mer än ett fåtal personer. Kriminaliseringen innefattar inte heller yttranden helt inom den privata sfären (NJA II 1998 s. 541), till vilken hemmet som utgångspunkt måste anses ingå. Om personen i fråga bär märkena utanför sitt hem är det möjligt att det skulle kunna innebära hets mot folkgrupp. I rättsfallet NJA 1996 s. 577 dömdes en person som burit märken med nationalsocialistisk koppling för hets mot folkgrupp. I ett hovrättsfall (RH 1997:28) jämställdes bärandet av en armbindel med hakkors med en indirekt åsiktsyttring som innebar missaktning för en folkgrupp, i detta fall föll dock åtalet på att man ej ansåg det vara bevisat att meddelandet hade spridits till en tillräckligt stor krets av människor. Så länge som märkena enbart exponeras inom hemmets väggar tror jag att det blir väldigt svårt att bedöma beteendet som hets mot folkgrupp. I Sverige är det inte heller olagligt att inneha föremål som härstammar från andra världskriget, även om det måhända kan anses moraliskt tveksamt. Med vänlig hälsning
Anna NordlanderRådgivare