FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt21/10/2006

Rättegångskostnader i arrendetvist

Hej! Jag undrar hur rättegångskostnaderna fördelar sig mellan parterna i en arrendetvist vid fastighetsdomstol rörande giltigheten av ett avtal för ett s.k. lägenhetsarrende?

Lawline svarar

Hej! Reglerna om rättegångskostnad finner du i rättegångsbalkens (RB) 18 kap, se http://www.lagen.nu/1942:740 Huvudregeln är att förlorande part skall bära motpartens kostnader, 1 §. Enligt 4 § fördelas kostnaderna mellan parterna om en part vinner en del av målet och förlorar en annan. Det finns emellertid en begränsning i ersättningen om målet rör mindre värden, se 8a §, vilken hänvisar till RB 1 kap 3d §. I sistnämnda paragraf stadgas att mål om mindre värden är sådana där värdet av det man tvistar om inte överstiger ett halvt basbelopp. Basbeloppet är för 2006 39700 kr. Det innebär att i mål som rör mindre än 19850 gäller begränsningarna i 8a §. En part som vill få ersättning för sina rättegångskostnader måste begära det särskilt innan huvudförhandlingen avslutas, 14 §. Med vänliga hälsningar
Kristine ErlandssonRådgivare