FrågaKÖPRÄTTKöplagen03/12/2011

Häva köp av häst

Hejsan! Köpte en häst av en privatperson för en vecka sedan, i annonsen står det "snäll, okomplicerad valack". Men redan från första dagen har han sparkats och bitits. Har varit och provat honom tre gånger innan jag köpte honom utan att jag såg detta beteende. Kan jag häva köpet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Då både du och säljaren är privatpersoner är det köplagen (KöpL) som är tillämplig. Enligt 18 § i KöpL föreligger fel i varan (dvs hästen) om den inte överensstämmer med de uppgifter som säljaren lämnat vid marknadsföringen eller innan köpet, om det kan antas haft påverkan på köpet. Dock räcker inte "allmänt hållna värdeomdömen" för att felansvar skall uppstå för säljaren. Det är svårt att avgöra om "snäll" och "okomplicerad" är sådana allmänt hållna värdeomdömen eller om det kan grunda ansvar för säljaren. Som köpare har du enligt 20 § KöpL en undersökningsplikt innan du köper varan. Att du varit och provridit tre gånger innan borde varit nog för att ha upptäckt att hästen sparkas och bits. Alltså torde du ha uppfyllt din undersökningsplikt. Om man kan klarlägga att fel i varan föreligger, kan du ha rätt till hävning enligt 39 § i KöpL. För att hävning skall kunna ske ska felet vara av väsentlig betydelse för köparen och säljaren har insett eller borde ha insett detta. Vad som är väsentlig betydelse avgörs av omständigheterna i det specifika fallet. Det är inte lätt att svara på vad du har för chanser att kunna häva ditt köp av hästen. Jag hoppas i alla fall att mitt svar har hjälpt dig något! Lycka till! Vänliga hälsningar
Kerstin EifrémRådgivare