Andrahandsuthyrning av bostadsrätt

Hej, Idag äger jag en bostadsrätt. Kan jag ha två inneboende som hyr en del av lägenheten var utan att jag bor där permanent? Kan jag göra det utan att be och styrelsens godkännande? Tack för all hjälp

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Din fråga regleras av hyreslagen som finns i 12 kap. jordabalken. Kapitlet kallas för ”hyreslagen”. Den gäller mellan dig som bostadsrättsägare och andrahandshyresgästen. I detta fall är det tal om andrahandsuthyrning. Andrahandsuthyrning regleras i 39-40 §§ i hyreslagen. Där stadgas det att hyresgästen inte utan hyresvärdens samtycke får hyra ut eller upplåta lägenheten i andra hand till annan för självständigt brukande. I detta fall verkar det som att de två som ska bo där självständigt får bruka lägenheten var för sig eftersom det inte är din permanentbostad. Det som nämns ovan, om hyresvärdens samtycke, gäller inte för det som stadgas i 40 § hyreslagen. Där stadgas det att om hyresnämnden lämnar tillstånd kan en hyresgäst hyra ut lägenheten i andra hand till annan för självständigt brukande. Tillstånd ska lämnas för exempelvis tillfälligt arbete eller studier på annan ort, sjukdom eller särskilda familjeförhållanden om det finns beaktansvärda skäl för det. Även när hyresvärden inte har befogad anledning att vägra samtycke kan tillstånd lämnas. Därmed blir slutsatsen att andrahandsuthyrningen inte kan ske utan godkännande. Efter ett sådant godkännande blir det möjligt att hyra ut lägenheten för de två som ska bo där. Men för det krävs det att det finns skäl för att hyra ut lägenheten i andra hand. Med vänliga hälsningar, Samira Kousha
Samira KoushaRådgivare