Upphovsrätt vid uppdragsförhållande

Hej! Jag jobbar som fotograf och har ett eget företag. Jag har under flera år haft ett specifikt uppdrag där jag tagit bilder och gjort layout arbete i form av etiketter till ett företag. Enligt muntlig överenskommelse skall upphovsrättslagen gälla, dvs. mina bilder ska användas till etiketter i de sammanhang som de är avsedda för och ingenting annat. Nu vill uppdragsgivaren ha upphovsrätten på mina bilder själv. Uppdragsgivaren menar att den rätten ingår i vårt avtal. Min fråga är måste man ha ett skriftligt avtal för att upphovsrätten skall gälla? Ytterligare en fråga, uppdragsgivaren har cd skivor med mina bilder idag i sin ägo som har själv hämtat från tryckeriet utan att fråga mig. Får min uppdragsgivare lov att göra detta? och hur ska jag gå vidare med detta problem?

Lawline svarar

Fotografiska verk är en typ av konstnärliga verk som omfattas av upphovsrätt enligt 1 § Upphovsrättslagen (URL). Upphovsrätt uppkommer automatiskt vid samma tidpunkt som verket i fråga färdigställs. Av 1 § URL framgår att upphovsrätten tillkommer upphovsmannen. En upphovsman har dock möjlighet att helt eller delvis överlåta sin upphovsrätt genom avtal enligt 27 § URL. Inga formkrav uppställs på avtalet, muntliga avtal gäller likafullt som skriftliga. Av din fråga får jag intrycket att du och din uppdragsgivare har olika åsikter om vad ert avtal innebär. Frågan om vem som har upphovsrätt blir således en fråga om avtalstolkning. Vid tolkning av avtal om upphovsrätt tillämpas, utöver vanliga avtalstolkningsprinciper, den s.k. specialitetsprincipen. Specialitetsprincipen innebär att otydliga eller tysta avtal ska tolkas restriktivt till upphovsmannens fördel. Upphovsrätten ska alltså anses överlåten bara i den utsträckning som tydligt framgår. Upphovsrätt innebär en rätt att förfoga över verket genom att framställa exemplar av det och genom att göra det tillgängligt för allmänheten, 2 § URL. Din uppdragsgivare får alltså inte, utan ditt samtycke, låta framställa skivor med dina bilder eller använda dem i sammanhang ni inte avtalat om. Om han ändå gör det kan han göra sig skyldig till upphovsrättsintrång enligt 53 § URL, vilket i vissa fall kan leda till böter eller fängelse. Jag hoppas att du fått någon hjälp av mitt svar. Om du överväger att gå vidare råder jag dig att kontakta professionell juridisk hjälp! Med vänlig hälsning,
Alexander KahanRådgivare