FrågaKÖPRÄTTKöplagen15/12/2011

Hävning av köp på grund av köparens avtalsbrott

Hej, Som privatperson har jag sålt ett badkar till en annan privatperson. Tid för avhämtning av varan bestämdes och köparen betalade in hela köpesumman i förskott. Köparen dök dock inte upp på avtalad tid och har trots flera påminnelser fortfarande inte hämtat varan. Det har nu gått ca 3 veckor efter avtalad tid. Jag vill bli av med badkaret då det tar upp plats och har erbjudit mig att betala tillbaka köpesumman till köparen, dock vägrar köparen gå med på detta och jag får inget besked om när han kommer för att hämta varan. Vad kan jag göra i det här läget?

Lawline svarar

Hej, Köplagen (KöpL) reglerar det du beskriver – köp som företas mellan två privatpersoner. Av lagens 50 § framgår att köparen har en skyldighet gentemot säljaren att dels medverka till köpet på ett sätt som kan förväntas av honom, dels hämta eller ta emot varan. I KöpL 55 § stadgas vidare att säljaren har rätt att häva köpet om köparen inte hämtar varan i tid och då det framgår av avtalet, eller omständigheterna i övrigt, att det är av stor vikt för säljaren att kunna fullgöra köpet. I ditt fall handlar det om ett badkar som tar plats. Att du erbjuder dig att återbetala erlagd köpesumma, när köparen inte hämtar karet, talar för att det är av stor vikt för dig att få det sålt. Således har du full rätt till hävning av köpet för att kunna sälja till någon annan. Pengarna du mottagit ska således återlämnas till köparen och du återfår på så sätt rätten att förfoga över badkaret. Det har ingen betydelse att köparen vägrar. Bestämmelsen i KöpL 59 § är också av vikt och säger att du som säljare måste meddela köparen om att du häver köpet, innan fullgörelse av köpet sker (således innan köparen mot förmodan hämtar badkaret). Här hittar du köplagen: https://lagen.nu/1990:931 Med vänlig hälsning Elin Sjörén
Elin SjörénRådgivare