FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott17/12/2011

Kan nätmobbning anmälas?

Hejsan! Jag undrar vad lagen säger om mobbning på internet. Kan det anmälas?

Lawline svarar

Hej, mobbning som sker på Internet är lika verklig som den mobbning som sker i skolan, på skolgården eller vart som helst. Nätmobbning är lika fel och straffbart som andra former av mobbning. Nästan alla brott som finns i den fysiska världen finns också på Internet. Skillnaden är att brotten som begås på Internet är betydligt svårare att utreda och komma åt, såväl tekniskt som juridiskt. Det finns ingen särskild lag mot nätmobbning. Däremot är själva ”beteendena” som kan innefattas inom nätmobbning kriminaliserade genom t.ex. reglerna om förtal, 5:1 BrB, ofredande, 4:7 BrB och sexuellt ofredande, 6:10 BrB. Svaret på din fråga är att nätmobbning kan anmälas till polisen. Med vänliga hälsningar,
Carin AnnerénRådgivare