FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott22/12/2011

Brottsligt att låna ut sin egen eller låna annans legitimation?

Situationen: Jag har glömt min legitimation hemma. Min kompis som redan är inne på nattklubben sträcker sig över "repet" och lånar mig sin legitimation. Vi är båda övar 18 år. Vad kan konsekvensen/konsekvenserna bli om polis kallas till plats av nattklubben? Böter, stämningar?

Lawline svarar

Hej, Både att låna ut sin egen legitimation och att använda någon annans legitimation kan innebära brottsliga handlingar. Den brottsbestämmelse som är aktuell är "missbruk av urkund", se brottsbalken 15 kap 12 § (https://lagen.nu/1962:700#K15P12S1). Denna bestämmelse innefattar både din och din kompis handling, d v s både att låna ut sin legitimation och att använda någon annans legitimation. Straffskalan för brottet är böter eller fängelse i högst sex månader om det anses vara av normalgraden, vilket den situation som du beskriver troligtvis skulle göra. Vänligen
Rasmus JosefssonRådgivare