Utpeka annan för ohederligt beteende

Gällande ärekränkning: om nu en person verkligen beter sig på ett sätt som jag är säker på att de flesta skulle bedöma som ohderligt (i mitt fall att han behåller mina ägodelar år efter år trots löften om att skicka dem till mig) och när jag nu har bevis för det (e-mailkorrespondens), skulle jag då inte ha rätt att sprida ut denna information till allmänheten för att skydda andra från att råka ut för samma elände som jag själv gjort (pga att ingen varnat mig)?

Det måste väl ändå ligga i allmänhetens intresse att få reda på vem de ska kunna lita på och inte?

Resultatet blir i så fall att den ohederlige personen får anledning att skämmas inför sina bekanta och alla andra och det är ju ett sätt - kanske det enda sättet - att lära honom vad som är rätt och fel (enligt mig, och jag låter då också allmänheten själva avgöra om de tycker han agerat rätt eller fel).

Syftet är alltså att lära honom hederlighet. För att lära honom heder så måste han per automatik straffas, i detta fall genom att hans anseende (som han inte förtjänar) skadas. Ett förhindrande av att varna andra är i min värld helt befängt.

Lawline svarar

Hej

Förtal innebär enligt 5 kap. 1 § 1 st Brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700#K5) att man utpekar någon annan som brottslig, eller på annat sätt klandervärd i sitt levnadssätt. Vidare krävs att det handlar om att det lämnas en uppgift om personen i fråga (inte bara ett värdeomdöme) som är ägnad att (och att den typiskt sett kan) utsätta personen för omgivningens missaktning. Vilken typ av uppgifter som utgör förtal kan alltså variera från fall till fall.

Det finns inte något krav på att uttalandet får en större spridning bland allmänheten för att det skall räknas som förtal. Det räcker i princip med att uppgiften lämnas till en enda utomstående person. Det viktiga är att den som yttrar sig på sådant utpekande sätt har haft för avsikt att skada den utpekades anseende genom att lämna uppgifterna. Kan det bevisas att uppgifterna varit ägnade att utsätta den utpekade för andras missaktning kan förtalsbestämmelsen aktualiseras. Någon bevisning om att beskyllningen faktiskt medfört sådan verkan behöver du inte uppvisa.

Enligt 5 kap. 1 § 2 st Brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700#K5) skall uppgiftslämnaren inte dömas till ansvar för förtal om denne var skyldig att uttala sig eller om det med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att lämna uppgift i saken. Det krävs i sådant fall även att personen kan visa att uppgiften var sann eller att denne hade skälig grund för att tro att uppgiften var sann. Uppfyller personen inte kriterierna i 5 kap. 1 § 2 st Brottsbalken om att denne var skyldig att uttala sig eller om det med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att lämna uppgift i saken så har det ingen betydelse om uppgifterna är sanna eller ej.

Har du blivit utsatt för brott av personen i fråga bör du istället göra en anmälan till Polisen. Du kan antingen ringa Polisen på telefonnummer: 114 14, eller vända dig direkt till polisstationen där du bor. Vidare information om polisanmälan hittar du på polisens hemsida under fliken “Gör en anmälan” (http://www.polisen.se/sv/Utsatt-for-brott/Gor-en-anmalan/)

Vänligen

Angelica HageRådgivare