FrågaSKATTERÄTTÖvrigt13/11/2005

Kapitalvinst vid bostadsrättsförsäljning

Behöver jag betala någon vinstskatt då jag säljer en lägenhet för 43 000?

Lawline svarar

Hej! Beräkning av skatt vid försäljning av en bostadsrätt sker med utgångspunkt i vad du betalade för lägenheten när du köpte den. Förenklat kan man säga att om du exempelvis betalt 25 000 kr när du köpte lägenheten gör du en kapitalvinst på 18 000 kr. Om du använt lägenheten för boende betalar du skatt på två tredjedelar av denna vinst, alltså på 12 000 kr. Skatten på kapitalinkomst är 30 % och din sammanlagda skatt skulle i så fall bli 3 600 kr. Men det finns även regler för vilka avdrag från vinsten du kan få göra för förbättringsutgifter i lägenheten exempelvis installation av golvvärme eller liknande och för gjorda kapitaltillskott till bostadsrättsföreningen. Även kostnader för mäklare för försäljningen får du räkna av från vinsten. Utifrån dina uppgifter verkar dock något sådant inte vara aktuellt och skulle du ha några funderingar kring avdrag för andra utgifter är du välkommen att återkomma med dessa. Huruvida den slutgiltiga skatten verkligen blir 3 600 kr i exemplet ovan beror naturligtvis också på om du har andra kapitalinkomster eller kapitalförluster under samma beskattningsår. Inkomstskattelagens bestämmelser hittar du http://www.lagen.nu/1999:1229
Rådgivare