FrågaKÖPRÄTTKöplagen02/01/2012

Bil såld i befintlig skick - har säljaren rätt att göra gällande fel?

Hej har ett AB (reklam) sålde firmabilen till en privatperson, vi har skrivit ett avtal att det är köparens skyldighet att undersöka bilen och att inga krav kan ställas på säljaren om inga fel upptäcks. Nu ringer köparen efter 5-6 dagar och säger att en varningslampa lyser och vill/kräver att jag bekostar forsling till verkstad för åtgärd. Är inte avtalet gällande? Kan kan kräva mig trots att detta hänt efter? Mvh Anton

Lawline svarar

Hej! Till att börja med kan konstateras att Köplagen (1990:931), https://lagen.nu/1990:931, är tillämplig. Anledningen till att Köplagen är tillämplig och inte Konsumentköplagen (1990:932) är den att säljaren (en näringsidkare) i detta fall inte handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten. Säljaren är en juridisk person som ägnar sig åt reklam och inte åt försäljning av bilar. Därför faller inte denna situation under Konsumentköplagen, https://lagen.nu/1990:932. Köplagen är +dispositiv+. Med detta menas att lagens bestämmelser inte ska tillämpas om annat följer av avtalet mellan parterna. Parterna kan alltså avtala om att annat ska gälla än vad som följer av lagen. Enligt 20 § 2st. Köplagen gäller att en köpare som har undersökt en vara eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, inte som fel i den sålda varan får åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid med tro och heder. Vidare gäller enligt 21 § Köplagen att frågan om varan är felaktig ska bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när risken för varan går över på köparen. Säljaren svarar för fel som har funnits vid denna tidpunkt även om felet visar sig först senare. Vid försäljningen av bilen har här säljaren och köparen i köpeavtalet intagit en friskrivning om att köparen ska undersöka bilen och att denne inte ska kunna ställa några krav mot säljaren, om inga fel upptäcks vid undersökningen. Jag skulle i detta fall tolka det som att ni har avtalat om att bilen såldes i +befintligt skick+, 19 § Köplagen. Med detta menas att den sålda varan inte anses +felaktig+, bortsett från i nedan angivna fall: 1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet, 2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller 3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta. +Sammanfattning+: Köplagen är dispositiv och parterna kan avtala bort lagens bestämmelser. Ni har i detta fall avtalat om att köparen inte får göra några invändningar om fel i den sålda varan efter den av köparen genomförda undersökningen av bilen. Troligtvis utgör detta en friskrivning om att bilen säljs i "befintligt skick". Även om varan har sålts i befintligt skick eller med liknande allmänt förbehåll ska den dock anses felaktig i vissa i 19 § Köplagen angivna fall. Utifrån den information jag fått här, är troligtvis situationen den att köparen inte har rätt att göra invändning om att den sålda varan är felaktig, och säljaren är inte skyldig att vidta några åtgärder, då avtalet gäller.
Stefan FagerbringRådgivare