FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott04/01/2012

Riksdagsledamots immunitet och räckvidden av 20 kap. BrB

Hej! Vilka brott i BrB 20 kap kan en riksdagsledamot bli ansvarig för? Kan BrB 20:4 tillämpas när det handlar om en riksdagsledamot, för en sådan sysslar väl inte med myndighetsutövning?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Det finns en viss straffrättslig immunitet för riksdagsledamöter. De kan inte åtalas för tjänstefel, detta enligt 20:1, st 3 Brottsbalken (BrB). Övriga brott i 20 kap BrB ansvarar riksdagsledamöter för, dock finns begränsningar om åtal enligt 4:8 Regeringsformen (RF). Angående 20:4 BrB kan en riksdagsledamot som begått ett brott där minst två års fängelse finns i straffskalan skiljas från sin tjänst *om han eller hon genom brottet visat sig uppenbart olämplig* för uppdraget. Vad gäller det som riksdagsledamöter gör utanför sitt uppdrag är de inte skilda från vad som gäller för "vanliga" medborgare. Länk till Brottsbalken: https://lagen.nu/1962:700 Länk till Regeringsformen: https://lagen.nu/1974:152 Med vänlig hälsning,
Linn TorstenssonRådgivare