FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott08/01/2012

Hastighetsöverträdelser

Hej, eligt uppgifter i pressen så stödjer inte lagen fortkörning på 120 väg, det finns helt enkelt inte med. Jag åkte fast förra sommaren och vill nu begära resning. Hur går jag tillväga ? Tack på förhand /Martin

Lawline svarar

Hej, det finns inget i lagen som talar emot att man inte kan åka fast för fortkörning vid 120 km/h. Att bryta mot en hastighetsbegräsning kan innebära att man bryter mot olika typer av föreskrifter, t.ex. lokala föreskrifter eller en bashastighet. Det omöjligt för mig att utifrån din fråga avgöra vilken föreskrift du har brutit mot och huruvida den är straffbar eller inte, men huvudregeln är ju givetvis att man kan straffas för samtliga hastighetsöverträdelser. Jag vet därför inte heller om du kommer att ha framgång med din resningsansökan. Jag vet inte vad du har läst i pressen men det finns fall i underrätt (tingsrätt) där man kommit fram till att det har skett en lagteknisk miss då man har bytt myndighet som ska utfärda föreskrifterna. Det har därvid inte, anser TR, utfärdats giltiga övergångsbestämmelser vilka förlängt straffbarheten för dom av dem tidigare bemyndigade myndigheten utfärdade föreskrifterna. Låt mig därför återigen understryka: 1) att utifrån de uppgifter du givit i din fråga inte går att avgöra huruvida du har brutit mot en hastighetsöverträdelse, vilken omfattas av ett sådant bemyndigande och, 2) tingsrättsavgörandena har inte bekräftats i högre rättspraxis För det fall det skulle anses att rättstillämpningen strider mot lag kan man ansöka om resning. Resning innebär att domstolen kan pröva ditt mål igen, trots att du inte har överklagat i rätt tid. Ansökan om resning ska lämnas in till hovrätten om domen meddelats av en tingsrätt och annars till Högsta domstolen. Om resning beviljas är det i de flesta fall den domstol som senast dömt i målet som tar upp det till ny prövning. Med förhoppning om att jag bringat någorlunda klarhet. Med vänliga hälsningar,
Carin AnnerénRådgivare