Ersättningsvara vid avhjälpande av fel enligt Konsumentköplagen

Min rakapparat slutade ladda (inom garantitiden), så jag lämnade in den för reparation. Butikspersonalen sa att reparationen kan ta 3-4 veckor, men de ville inte ge mig en låneapparat under tiden, de menar att det är andra krav på hygienprodukter. Har de rätt?

Lawline svarar

Hej! Det är konsumentköplagens regler om fel i vara som ska tillämpas på din fråga, eftersom du är privatperson och butiken näringsidkare. I 26 § konsumentköplagen står att avhjälpande ska ske inom skälig tid efter det att du som konsument framställde kravet om avhjälpande. I förarbetena till denna paragraf står att läsa att avhjälpande bör avklaras på ett par dagar och ifall det är så att avhjälpandet tar längre tid bör konsumenten få tillgång till en ersättningsvara. Det kan vara så att det som butiken hävdar står i något slags garantivillkor men konsumentköplagens regler är tvingande vilket innebär att sådana avtalsvillkor är ogiltiga. Det finns inga specialbestämmelser avseende hygienartiklar i konsumentköplagen, däremot säger 26 § konsumentköplagen att köparen inte har rätt till avhjälpande om det innebär en oskälig kostnad för säljaren. I det fallet ska säljaren istället välja en av de andra påföljderna, i första hand omleverans och i andra hand prisavdrag och hävning. Slutsatsen blir att butiken har delvis rätt. De bör ge dig en ersättningsvara, men de måste inte. Enligt 28 § konsumentköplagen skulle du, istället för att begära en ersättningsprodukt, kunna ha möjlighet att häva köpet om det är så att avhjälpandet tar för lång tid. För att stödja detta skulle du kunna säga att behovet av att som man dagligen ha tillgång till en rakapparat är stort. Med vänliga hälsningar,
Rådgivare