FrågaPROCESSRÄTTDomstol12/01/2012

Resning och resningsansökan

Hej! Jag har läst svaret från 8/1 2012 på Martins fråga om fortkörningsböter över 120km/h. Om jag vill ta mitt fall vidare och begära resning i hovrätten, hur går jag tillväga? Vad skall en resningsansökan innehålla? Tack för svar!

Lawline svarar

Hej Ulrika, För det första är det viktigt att hålla i åtanke att för att det särskilda rättsmedlet resning ska kunna komma i fråga, måste domen i fråga vara lagakraftvunnen. Detta innebär att den inte längre går att överklaga. Resning innebär som du kanske vet att fallet tas upp på nytt, trots att det redan slutligen avgjorts. Däremot är resning en åtgärd som företas tämligen sällan. Skulle det vara enkelt att företa resning skulle rättssäkerheten i slutändan vara väldigt osäker i den bemärkelsen att parterna inte kommer att kunna lita på att en lagakraftvunnen dom är slutlig. För att kunna resa en lagakraftvunnen brottmålsdom till förmån för den tilltalade krävs att en av följande omständigheter enligt 58 kap 2 § rättegångsbalken (https://lagen.nu/1942:740) föreligger: 1. om någon ledamot av rätten, där anställd tjänsteman eller åklagaren med avseende på målet har gjort sig skyldig till brottsligt förfarande eller tjänsteförseelse eller om något brott som har avseende på målet ligger ombud, ställföreträdare eller försvarare till last, samt brottet eller tjänsteförseelsen kan antas ha inverkat på målets utgång, 2. om någon lagfaren domare eller åklagaren har varit jävig och det inte är uppenbart att jävet har saknat betydelse för målets utgång, 3. om någon skriftlig handling, som åberopats till bevis, har varit falsk eller om ett vittne, en sakkunnig eller en tolk har avgett falsk utsaga samt handlingen eller utsagan kan antas ha inverkat på utgången, 4. om någon omständighet eller något bevis, som inte tidigare har förebringats, åberopas och dess förebringande sannolikt skulle ha lett till att den tilltalade frikänts eller till att brottet hänförts under en mildare straffbestämmelse än den som tillämpats eller om det, med hänsyn till vad sålunda åberopas och i övrigt förekommer, finns synnerliga skäl att på nytt pröva frågan om den tilltalade har förövat det brott, för vilket han dömts, eller 5. om den rättstillämpning, som ligger till grund för domen, uppenbart strider mot lag. Du säger att du vill begära resning i hovrätten, och därmed antar jag att du vill resa en dom avgjord av en tingsrätt. Du ska i så fall ställa din ansökan till berörd hovrätt. Ifall det är en hovrättsdom som du vill resa ska du istället inge ansökan om resning till Högsta domstolen. Ansökan om resning ska vara skriftlig och egenhändigt undertecknad av dig eller ditt ombud. Du måste få med vilken dom det är du vill resa (domsnumret och vilken tingsrätt/hovrätt som avgjort fallet och datum för avgörande är väldigt bra att få med), vilken av punkterna ovan som du anser passar in på ditt fall och skälen till att du ansöker om resning. Slutligen ska du ange vilka bevis du vill åberopa samt vad du vill visa med varje bevis. Bevisen ska bifogas ansökan i original eller vidimerad kopia. När du skriver din ansökan, tänk på att det är du som begär resning som har bevisbördan för att omständigheterna för resning är uppfyllda, så lägg lite extra krut på ansökan. Jag hoppas att du fått ett fullgott svar på din fråga! Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare