Klaga på beslut om nedlagd förundersökning

Om man har gjort en polis anmälan, som sedan lagts ner. Går det att resa den frågan igen? Och hur lång tid tar det innan man kan göra det igen? Och hur stor är chansen att det går att öppna ärendet igen?

Lawline svarar

Hej, Jag tolkar din fråga som att polisen efter din anmälan öppnat en förundersökning och sedan valt att lägga ned den utan att väcka åtal. Att polisen lägger ned en förundersökning kan ha flera orsaker, mot vilka grunder en en förundersökning kan läggas ned hittar du regler om i rättegångsbalkens 23 kap https://lagen.nu/1942:740#K23 . De vanligaste anledningarna till att man lägger ned förundersökning är antingen att polisen inte bedömer gärningen som brottslig eller att det ej går att peka ut en misstänkt. Beroende på om målet är av enkel beskaffenhet eller inte är antingen polisen eller åklagare förundersökningsledare och fattar beslut angående om en förundersökning ska läggas ned. Är du missnöjd med det beslut som tas av förundersökningsledaren så har du ej möjlighet att överklaga beslutet, däremot kan du begära en omprövning/överprövning av beslutet. Har polisen varit förundersökningsledare så ska du vända dig till åklagaren för en omprövning, är det åklagaren som meddelat beslutet ska du istället vända dig till den närmaste högre åklagaren för en öveprövning. Det finns inga formkrav för hur denna begäran ska utformas, men jag skulle rekommendera att framställa din begäran i en skrift i vari det tydligt framgår vilka skäl du åberopar. Denna begäran lämnas till den person som varit förundersökningsledare fallet från början. För att ta reda på vem som har varit förundersökningsledare kan du kontakta den polisstation till vilken du gjorde anmälan. För att en omprövning/överprövning ska bli framgårngsrik krävs att nya omständigheter har framkommit, att man ändrar beslut angående nedlagd förundersökning på målsägarens begäran är dock mycket ovanligt. Det finns inga tidsfrister angående en om- eller överprövning utan du kan framställa din begäran så snart du nåtts av beslutet angående att förundersökningen lagts ned. Med vänlig hälsning,
Anna NordlanderRådgivare