Förtal av juridisk person på internet

Hej, Idag finns ett flertal forum på internet där det bedrivs enorm negativ publicitet mot ett antal företag (falska påståenden och lögner blandat med vissa sanningar). I dessa forum är inlägg gjorda av förmodade konkurrenter och andra personer förmodligen förödande för dessa företag då Google listar dessa forum om man googlar på företagen. Jag vet att man inte kan förtala juridisk person, men vad kan dessa drabbade företag göra?

Lawline svarar

Kapitel tre behandlar förtalsreglerna i BrB och de erbjuder precis som du påpekar enbart skydd för fysiska personer och inte i situationer när det är företag som förtalas. Vid flera tillfällen har lagreglering angående smutskastning av företag föreslagits, men hittills utan framgång då man hänvisat till att den inskränkning av yttrandefriheten som en sådan reglering skulle innebära ej är acceptabel. Man skulle kunna tänka sig att företagen kunde åberopa skadeståndslagen (SkL) https://lagen.nu/1972:207 då de genom uttalandena drabbas av ren förmögenhetsskada. Regleringen i SkL blir dock svår att tillämpa för drabbade företag då kopplingen mellan straffrätten och skadeståndsrätten är mycket stark vid fall av ren förmögenhetsskada. Skyddet mot förtal av juridiska personer i enlighet med denna reglering är därför väldigt begränsat, då något brott i form av förtal av juridisk person i nuläget inte existerar. I marknadsföringslagen (MFL) https://lagen.nu/2008:486 finns en begränsning angående vad konkurrenter får säga om varandra, detta skydd omfattar dock enbart uppgifter som lämnats av konkurrenter inom MFL:s tillämpningsområde. Tillämpning av lagen aktualiseras enbart när det rör sig om förehavanden mellan näringsidkare i marknadsföringssammanhang. Den typ av forum du beskriver faller troligtvis ej inom denna definition och således får företagen svårt att använda sig av denna reglering. Rättsligt framstår möjligheterna för de drabbade företagen att göra något alltså väldigt begränsade. Däremot finns ingen begränsning för de fysiska personerna bakom de förtalade företagen att väcka talan angående förtal, är de drabbade företagen tillräckligt små skulle ägaren bakom mycket väl kunna anses förtalat i och med att hans eller hennes företag har misskrediterats. Med vänlig hälsning,
Anna NordlanderRådgivare