FrågaKÖPRÄTTKöplagen16/01/2012

Är köplagen tillämplig, och

Hej! Köpte en bil av en privat person, dagen efter jag fått hem bilen märker jag att passagerar stolen inte kan justeras elekriskt. Ser att en kabel inte är inkopplad och kopplar in den. Åker på tjämste resa i 2 dagar och bilen går inte att starta när jag kommer hem. Batteriet är dött. byter batteri och morgonen efter är det dött igen. Felsöker och kommer fram till att styrdonen i båda stolarna är sönder. (enligt Mercedes ett vanligt fel och kostar 3364kr/st.)Ringer och talar om för säljaren att bilen drar ström och att styrdonen är kassa. han har slutat att svara på mail och telefon. Kan jag stödja mig på köplagen i en stämningsansökan ? Han sa till mig gång på gång att bilen var felfri under provkörning.

Lawline svarar

Hej Leonardo. Köplagen får en utfyllande funktion för köp som ingås av två privatperson vid köp av lös sak. Se 1 § och 3 § Köplag. Problemet med att stämma kan vara att om personen är oärlig, som denne verkar vara, så kan han eller hon också flytta över alla sina tillgångar så att denne endast äger dessa indirekt. I sådant fall kan du inte fått ut några pengar alls genom stämning, men kan ändå tvingas stå för domstols kostnader. I vilket fall som får köplagen en utfyllande funktion för avtalet, och det som står i köplagen skall gälla till den grad att ni inte har avtalat något annat. Enligt 18 § och 19 § Köplagen föreligger fel om varan inte stämmer överrens med vad köparen har särskilt utlovat. Normalt har man som köpare en viss undersökningsplikt, men den bör kunna åsidosättas när säljaren utlovar att det inte är något fel på varan. Påföljder kan då ske enligt 30-40 §§ KöpL. Om allt är precis som du säger så innebär det köparen inte har avhjälpt felet inom skälig tid från det att du reklamerat felet (se 34-37 §§ KöpL) och att du då bör ha rätt till ett prisavdrag som motsvarar skillnaden mellan bilen i felfritt skick och dess värde i skicket med felet. Skillnaden bör rimligtvis då vara samma kostnaden för att få felet ordnat. Du bör då ha en fordran på säljaren som motsvarar kostnaden för att avhjälpa felet på bilen. Det kan vara en bra ide att först kontakta kronofodgen som i sin tur kontaktar säljaren. Säljaren kan då välja om han vill återbetala dig för att avhjälpa felen eller om han vill processa och gå vidare till domstol. I bästa fall kanske säljaren inser allvaret i situationen, inser att han står att förlora den eventuella processen samt det kan vara bästa för honom bara betala direkt. Om det går vidare till domstol kan det vara bra att veta att om ditt krav understiger ett halvt prisbasbelopp, som för 2012 är 44,000 SEK, (http://www.scb.se/Pages/PressRelease____318249.aspx) kommer det vid en tingsrätt att behandlas som småmål vilket innebär att målet hanteras av bara en domare och att ingen av er får ha någon advokat. Om du kräver honom på mer än 22,000 (ett halvt prisbasbelopp) handläggs målet av tre lagfarna domare och ni kommer att kunna ha advokater. Domstolskostnaderna blir därefter. Notera att den förlorande parten normalt döms att betala domstolskostnaderna för den vinnande parten, i rimlig utsträckning .
Thomas HefnerRådgivare