Skadevållaren omyndig - ansvar, regress och jämkning

Min 14 åriga son och hans kamrat sköt sönder ett stort antal(10st) fönsterrutor med luftgevär. Vi har kommit överens med de drabbade att betala deras självrisk för skadorna. Kan deras försäkringsbolag kräva min son/oss på skadestånd? Om så är fallet kan jämkning tillämpas på hans låga ålder samt ekonomiska situation?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Ja, när ett försäkringsbolag har betalat ut ersättning för en skada kan det kräva det utbetalade beloppet av den som enligt skadeståndsrättsliga regler ansvarar för skadan. Detta kallas regressrätt och framgår av Försäkringsavtalslagen 7 kap. 9§. Både din son och ni som föräldrar kan komma att anses ansvariga. Din son kan bli ansvarig enligt den allmänna regeln i 2 kap. 1§ Skadeståndslagen om att den som vållar en skada uppsåtligen eller av vårdslöshet ska ersätta denna. Ansvarsbedömningen görs i stora drag på samma sätt som för en vuxen person. Viss hänsyn kan tas till att barn och ungdomar inte har samma möjligheter att förutse konsekvenserna av sina handlingar som vuxna, men i det här fallet måste nog förstörelsen ses som uppsåtlig och det är också vad jag utgår från i mitt svar. Som föräldrar har ni också ett ansvar för skador som era barn vållar genom uppsåtligt brottsliga handlingar, 3 kap. 5§ Skadeståndslagen. Ansvaret enligt 3 kap. 5§ är strikt, dvs. ni ansvarar oavsett om ni gjort allt som rimligen kan krävas för att förhindra händelsen. Ansvaret är dock begränsat till ett belopp på 8.000 kr. Detta innebär att din son och ni som föräldrar är solidariskt ansvariga upp till ett belopp av 8.000 kr, och för belopp över 8.000 kr. är det endast din son som kan krävas. Vad gäller jämkning finns möjlighet till sådan när en person vållar skada innan han/hon fyllt 18 år. Här tar man hänsyn till flera saker. För det första jämkar man inte ett skadestånd som omfattas av en ansvarsförsäkring. Eftersom ansvarsförsäkringar inte täcker skador som orsakas uppsåtligen av personer över 12 år kan skadorna din son orsakat inte täckas av er eventuella ansvarsförsäkring, och det är alltså något som talar för att jämkning skulle kunna ske. För det andra har det betydelse om skadan har vållats uppsåtligen eller bara är resultatet av vårdslöst beteende. I det här fallet talar väl mycket för att det var uppsåtligt och det är ett skäl mot jämkning. Man tar också hänsyn till den unges ekonomiska omständigheter. Om ett fullt skadeståndsbelopp allvarligt skulle försvåra för personen att leva ett ordnat vuxenliv kan det sättas ner. I rättsfallet NJA 1993 s. 727 hade tre 16-åriga pojkar satt eld på en skola och orsakat skador för 918.000 kr. Skadeståndsbeloppet sattes ner till 150.000 kr per person. Som du förstår finns det alltså många parametrar som avgör om din sons skadeståndsskyldighet kan komma att jämkas och då jag inte känner till alla detaljer kan jag inte uttala mig tvärsäkert. Jag hoppas dock att mitt svar varit till någon hjälp och att saken ordnar sig på ett bra sätt. Jag lägger in länkar till Skadeståndslagen och Försäkringsavtalslagen nedan. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19720207.HTM http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20050104.htm Återkom gärna om du har fler frågor. Vänligen,
Georg DellborgRådgivare