FrågaPROCESSRÄTTDomstol21/01/2012

Muntlig förhandling i förvaltningsrätten

Hej, Jag skulle vilja veta om det existerar muntlig förhandling vid Förvaltningsdomstolen. Jag skulle behöva någon form av bevis om det att det existerar eller att det inte existerar. En myndighet kräver sådant bevis från mig. Tack på förhand för svaret.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga. Eftersom din fråga rör förfarandet i förvaltningsdomstol blir förvaltningsprocesslagen (FPL) tillämplig, se 1 FPL (https://lagen.nu/1971:291#P1S1). Oftast blir det ingen förhandling i förvaltningsrätten, utan målet avgörs genom att domstolen beaktar och bedömer de omständigheter som framgår av den skriftliga utredningen. Men en muntlig förhandling kan hållas på initiativ antingen av domstolen eller av part i målet. Enligt 9 § FPL (https://lagen.nu/1971:291#P9S1) får ingå muntlig förhandling beträffade viss fråga när det kan antas vara till fördel för utredningen eller främja ett snabbt avgörande av målet. Enligt samma paragraf ska muntlig förhandling hållas om enskild begär det och förhandlingen inte är obehövlig och inte heller särskilda skäl talar emot det. Regeringsrätten (nuvarande Högsta förvaltningsdomstolen) har i sin praxis betonat att man vid prövningen av om muntlig förhandling ska hållas bl.a. ska beakta - parts önskemål - att målet är viktigt för den enskilde och kan underlätta förståelsen av avgörandet - utredningen i målet - art. 6 i Europakonventionen som ger rätt till muntlig förhandling i ärenden som rör enskildas civila rättigheter Jag vet inte om mitt svar kan vara ett bevis och om det är något annat bevis som sökes är det något som den berörda myndigheten får utverka. Med vänliga hälsningar,
Carin AnnerénRådgivare