Egendom hos tredje man

Jag har vunnit en cyckel (värde 5000 kr) på mitt start nr i en cykel tävling 10. juni. Arrangören har i lång tid försökt att få tag på mig utan att lyckas. I går fick jag ett brev att dem efter lång tids sökande entligen hittat mig och kan meddela att cyckeln kan avhämtas på Sport Ringen i Höör. När jag tar kontakt med Sport Ringen berättar dem att cyckeln är såld den 3. november och att dem har medelat en vid Skåne Cykel, Alf Svensson på telefon och Thomas Nilson pr. e-mail att cyckeln måste hämtas annars blir den såld. Idag skickade jag en e-mail til adr. som står Ringsjön Runts hem sida där jag undrar om vart jag kan hämta min vinst (låtsas jag inte visste att cykeln var såld). Jag får svar av ovan nämda Thomas Nilsson att jag omgående måste avhämta min cyckel hos Sport Ringen (cykeln som nu e såld). Frågan e Vad e min rättsliga ställning? Har jag krav på cykeln, och enligt vilken lag?

Lawline svarar

Eftersom du är ägare till cykeln genom att du har vunnit den kan du ställa krav på att få ut den. Ditt krav kan inte riktas mot Sport Ringen eftersom det är från tävlingsarrangören som du har fått cyklen. Du och tävlingsarrangören står i ett avtalsförshällande till varandra och de har brutit mot avtalet. Du får säga till arrangören att Sport Ringen har sålt din cykel och be att arrangören ordnar det hela. De har ett avtal med Sport Ringen. Sport Ringen har emellertid rätt att sälja cykeln om ingen avhämtar den och avtalet mellan dem och tävlingsarrangören har upphört, de har meddelat att cykeln kan säljas samt att det har gått tre månader sedan de meddelade tävlingsarrangören att de säljer cykeln om ingen hämtar den. Detta står i lag om näringsidkares rätt att sälja saker som inte har hämtats (se http://lagen.nu/1985:982).
Om det är så att arrangören har sagt till Sport Ringen att du har vunnit cykeln kan du kräva Sport Ringen på cyklen. De har meddelats att du är ägare till cykeln (denuntierats) och de har ingen rätt att sälja den om de inta har meddelat dig. Detta är en allmän rättslig princip och står inte lagstadgat.

Oscar BjörkmanRådgivare