FrågaKÖPRÄTTKonsumentköplagen26/01/2012
Avhjälpande av fel i såld vara - Vem ska stå för kostnaden?
Hej! Behöver hjälp redda ut ett problem. I februari 2010 har jag köpt en bärbardata på Expert. Efter några månader började datorn låta hemskt mycket och blir så pass varm dvs överhettat. Jag lämnade in på Expert för reparation och de hade bytt fläkten. Innan jag lämnade den jag förklarade att jag läser på Universitet och datorn är en del av mina studier trots det fick jag inte något lån dator. Redan första dagen från avhämtning (efter det att datorn kom från reparationen) låt datorn ganska mycket och dessutom var så pass seg att tog tid enbart att skriva i word. Efter en vecka gick jag igen till Expert och berättade att felet kvarstod och datorn hade blivit extrem långsamt (vilken inte var tidigare). Verkstaden vart Expert skickat in har inte hittat något fel och har debiterat arbetet cirka 900kr. Säljaren som tog emot datorn sa att jag skulle få datorn tillbaks om två veckor. Två veckor har gått och butiken har inte hört av sig.
Min fråga vem ska stå för kostnaderna som verkstaden har debiterat för utfört arbete? Eftersom verkstaden har uttalat sig att inget fel hittades kan jag kräva att få datorn ombyt?( Då ingen avhjälpning av problemet gjordes.)
Vänliga hälsningar!
Lawline svarar
Stefan FagerbringRådgivare