FrågaKÖPRÄTTKöplagen28/01/2012

Rätt till att häva köpet

Jag köpte en 5 månaders valp. Det visar sig nu att hon är dräktig. Det framgick inte av säljaren och det är ett lagbrott att para en så ung hund. Jag har också en svag misstanke om att åldern inte heller stämmer. Kan avtalet ogiltighetsförklaras? Oerhört tacksam för snabbt svar!

Lawline svarar

Hej, Köplagen (KöpL) reglerar detta område. I lagens 30 § föreskrivs att köparen av en vara har rätt till att vidta åtgärder mot säljaren då varan (i detta fall en hund) är felaktig. Åtgärderna kan bestå i exempelvis prisavdrag eller hävning av köpet, alltså ett ogiltigförklarande av avtalet och återgång av köpet. I KöpL 17 § kan utläsas vad som menas med fel i vara. I denna bestämmelse sägs att varan, i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning, ska stämma överens med vad som följer av avtalet – annars föreligger ett fel. Det blir aningen märkligt att tillämpa detta på ett djur, men bestämmelsen säger helt enkelt att varan ska stämma överens med vad säljaren utlovat. Hunden ska således inte vara dräktig – om detta inte meddelats dig innan köpet – och hundens ålder ska givetvis stämma överens med vad som utfästs. Om dessa uppgifter nu visar sig vara oriktiga föreligger det ett fel i varan och du har rätt till åtgärder mot säljaren. För att köpet ska kunna hävas krävs, enligt KöpL 39 §, att avtalsbrottet som säljaren begått är av väsentlig betydelse för dig som köpare och att säljaren insett detta. Om det, som du skriver, är lagstridigt att para en så ung hund är det uppenbart att avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för dig och att säljaren måste anses ha insett detta. Detsamma gäller åldern, om det är så att säljaren uppgivit oriktiga uppgifter om detta. Du har således all rätt till att få avtalet ogiltigförklarat och kräva en återgång av köpet. Det du behöver göra nu är att kontakta säljaren så fort som möjligt och kräva att köpet hävs. Köplagen hittar du här: https://lagen.nu/1990:931 Med vänlig hälsning Elin Sjörén
Elin SjörénRådgivare