Cession av fordran

Vad gäller för cession av fordran? Stämmer det att ursprunglige borgenären måste ge sitt tillstånd vid ytterligare överlåtelse?

Lawline svarar

Hej! Det stämmer det du skriver, huvudregeln är att man måste ha borgenärens tillstånd vid byte av gäldenär. Detta kallas substitution, inte cession. Oavsett antal överlåtelser krävs alltid ett godkännande från den som är borgenär och har rätt att emot prestationen. Det ligger i dennes intresse att den som ska prestera har möjlighet att göra detta och att han inte försätts i en sämre sits att kräva fullgörelse utan att han isåfall gett sitt samtycke till detta. Cession innebär att man överlåter rätten att ta emot en prestation, det vill säga vid borgenärsbyte, och då är huvudregeln att man är fri att göra detta utan gäldenärens samtycke. Värt att tänka på är dock att man bör underrätta gäldenären om bytet för att denne ska kunna fullgöra sin prestation till rätt mottagare.
Leo AnderssonRådgivare