Varifrån kan man köpa varor? och kan man sätta sitt namn på slutprodukten?

Får jag köpa tyg och tillbehör i butik/ på webben (ej hos grossist) och sy saker av det och sälja i mitt namn?? Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej Det finns ingen lag som bestämmer varifrån en näringsidkare ska köpa in sina "råvaror". Om du således köper in vanliga tyger och sybehör i en butik eller på webben och sedan syr om det till dina egna varor (i form av exempelvis kläder), så går det alldeles utmärkt. Det finns dock tyger, med visst tryck, som är mönsterskyddat som du kanske inte kan få tillåtelse att använda och sätta ditt eget namn på. För mer information om detta se Mönsterskyddslag (1970:485), https://lagen.nu/1970:485#P1aS1. Men så länge det handlar om "vanliga"/"alldagliga" tyger utan mönsterskydd bör det alltså inte vara några problem att sätta ditt namn på slutprodukten, så länge du har skapat något av det och inte säljer tyget vidare i ditt namn utan att ha gjort något med det. Med vänliga hälsningar
Mari-Helen SchöllinRådgivare