FrågaKÖPRÄTTKöplagen30/01/2012

Fel i vara

Vi köpte en nyrenoverad bostadsrätt i juni 2011. Det angavs att lägenheten var i toppskick. Efter en besiktning av ventilationen utförd på uppdrag av brf upptäcka att vi inte har någon tilluft. Detta "byggdes" igen vid renoveringen. Dessutom finns en icke godkänd fläkt som otillåtet kopplats till ventilationen. Återställandet kommer att bli omfattande och kostsamt. Vilka möjligheter har vi till ersättning från säljaren?

Lawline svarar

Hej, Säljare svarar för fel som funnits vid köpet även om felet visar sig först senare (se 21 § och 13 § Köplagen). Det är vanligt att bostadsrätter säljs i befintligt skick men även om förbehåll finns kan fel anses föreligga om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas inverkat på köpet, om säljaren underlåter att lämna upplysningar om varan eller om varan är i väsentligt sämre skick än köparen kunnat förutsätta (se 19 § köplagen). Av de uppgifter som framgår i din fråga verkar det som om bostadsrätten är i väsentligt sämre skick än ni förutsatte. Köparen (ni) får dock inte åberopa fel som ni borde ha upptäckt vid köpet (se 20 § köplagen). Man har visserligen ingen skyldighet att på eget initiativ undersöka lägenheten men om ni gjort detta, tillexempel vid en visning, så får ni inte åberopa som fel vad ni borde upptäckt. Köpare av bostadsrätt har en relativt långtgående undersökningsplikt så huruvida ni kan åberopa fel beror på om det fanns något som gav er anledning att misstänka att det inte fanns något tilluft eller att fläkten inte var godkänd. Fanns det anledning att misstänka att fel förelåg och ni underlät att undersöka detta närmare har ni förlorat er rätt att åberopa fel. Reklamation måste ske inom två år från tillträdet, om inte annat följer av garanti eller liknande utfästelse (se 32 § köplagen). Vänligen,
Sara SRådgivare