Tillåtet för polisen att hålla förhör utan att uppge syftet med förhöret

Hej! Jag undrar om det är tillåtet för polisen att ringa upp någon och hålla förhör med dem utan att först informera att avsikten med samtalat är för att hålla förhör och inte erbjuda alternativet att man får ha en advokat närvarande vid förhöret? Vänligen, Alexander

Lawline svarar

Hej Alexander, Förundersökningen regleras i 23 kapitlet rättegångsbalken (RB), se https://lagen.nu/1942:740 Det finns inget krav på att polisen måste upplysa om att det är ett förhör de håller när de ställer frågor till dig i telefonen (en annan sak är att du inte nödvänigtvis måste svara på dem). De måste dock alltid beakta objektivitetsprincipen RB 23:4 och skall därför vara objektiva i sin undersökning. Dock skall så snart någon blir skäligen misstänkt denne bli underrättad om detta, RB 23:18. Om du var skäligen misstänkt vid förhöret begick de alltså ett fel när de inte upplyste dig om att du var skäligen misstänkt. Om du inte var skäligen misstänkt hade de ingen skyldighet att upplysa dig om avsikten med förhöret eller att du har möjlighet att anlita en advokat.
Victor BjörklundRådgivare