Förtal på arbetsplats - Har arbetsgivaren någon skyldighet att anmäla?

Hej! Om man blir förtalad på en arbetsplats och inte vill anmäla detta själv har inte arbetsgivaren en skyldighet att anmäla det ?Eftersom det var via mail har arbetsgivaren låtit en jurist titta på det och juristen konstaterade att det är straffbart.Men arbetsgivaren gör inget. Mvh PJ

Lawline svarar

Hej! Brottet förtal regleras i 5 kap. 1 § Brottsbalken (1962:700), https://lagen.nu/1962:700. "Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för +förtal+ till böter." Huvudregeln inom svensk straffrätt är att talan om brott som har begåtts, tas upp till allmänt åtal utav en åklagare. Detta gäller dock inte vid brottet förtal, vilket faller under +enskilt åtal+, se 5 kap. 5 § Brottsbalken. Enligt denna paragrafen är utgångspunkten den att brottet förtal inte får åtalas av annan än målsägande, i detta fall den som utsatts för förtalet. Det finns dock undantag från denna regel då åklagare får väcka allmänt åtal om detta av särskilda skäl anses påkallat från allmän synpunkt. I detta fall då det rör sig om ett förtalsbrott på en arbetsplats har alltså inte arbetsgivaren någon skyldighet att anmäla det. Det är endast målsäganden som kan föra talan om enskilt åtal vid förtalsbrott. Med enskilt åtal menas att målsäganden själv väcker åtal, mot den som ligger bakom den brottsliga gärningen, vid en domstol. Regler om enskilt åtal finner man i 47 kap. Rättegångsbalken (1942:740), https://lagen.nu/1942:740. Annat kan vara fallet om det rör sig om någon form utav diskriminering, då det finns en mängd olika lagar om olika sorters diskriminering på arbetsplats, där en arbetsgivare kan ha en skyldighet att ingripa.
Stefan FagerbringRådgivare