FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt02/02/2012

Resekostnader

Hej! Ang transport av barn till umgängesförälder. Har förstått att man som umgängesförälder inte kan kräva boendeförlder på ersättning för ett avstånd kortare än tio mil. Men detta avstånd är ju framtaget i en förstudie gjord på 1990-talet. Bensinpriset har ju fördubblats sedan dess. Kan jag på något vis åberopa detta för att få ersättnign för ett avstånd kortare än tio mil? Mvh, Maria

Lawline svarar

Hej Och tack för din fråga Din fråga rör 6 kap 15§ b i Föräldrabalken( https://lagen.nu/1949:381.) Ditt påstående är korrekt det förekommer en tiomils-regel och den har fastställts i bland annat RH 1999:30 (https://lagen.nu/dom/rh/1999:30) . Det primära ansvaret för kostnaderna ligger på dig som inte bor tillsammans med barnet. En förälder som saknar förmåga att bidra till resekostnaderna är inte heller skyldig att göra det. Men även andra omständigheter än de ekonomiska förhållandena kan beaktas vid skälighetsbedömningen. Enligt min rättsliga bedömning skulle åberopande av enbart de höjda bensinpriserna vara utsiktslösa. 10 mils regeln är fastslagen både i förarbeten och praxis och det skall mycket till för att ändra den regeln. Vidare är ett åberopande av de höga bensinpriserna något som påverkar de allra flesta personer och därmed inget som kan hänföras till dina personliga förhållanden. Hoppas mitt svar har klargjort rättsläget något och återkom gärna om något var oklart. MvH Mitar Marjanovic
Mitar MarjanovicRådgivare