FrågaFAMILJERÄTTBodelning03/02/2012

Bodelning vid skilsmässa

Hej! Vad gäller om bodelning ej fastställts efter 3 års skilsmässa? Mina föräldrar skilde sig för 3 år sedan, min mor flyttade av fri vilja från huset innan skilsmässan var klar. Hon köpte ett eget hus kontant. De har än inte gjort bodelning och hon hävdar rätten till huset där min far bor. Hon står fortfarande kvar på lånet till huset, men har ej betalat något på detta sedan hon flyttade. Jag läste att i sambolagen att om man ej begärt bodelning innan 1 år så försvinner rätten till bodelning, innebär det att man ex. mister äganderätten till ett hus? Vad gäller när man har varit gifta och kan hon fortfarande hävda rätt till huset trots att det gått minst 3 år och ingen bodelning begärts förrän nu?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Reglerna om bodelning vid skilsmässa finns i äktenskapsbalken (1987:230). Där finns dock ingen tidsfrist inom vilken man måste ansöka om bodelning. Det finns alltså ingen motsvarande bestämmelse för den ett-åriga tidsfristen som gäller för sambor. Frågan har varit föremål för bedömning i praxis. Det står klart att rätten till bodelning inte preskriberas. Det är inte helt ovanligt att makar skjuter på bodelningen av någon anledning. Det domstolen tagit hänsyn till i sina avgöranden är om det finns en rimlig förklaring till att man har väntat, eller om man gjort någon form av bodelning och parterna verkat nöjd med den. Domstolen nekade i ett fall en kvinna som yrkade på bodelning, men då hade det gått 24 år sedan skilsmässan. Tre år inte någon särskilt lång tid och enligt min uppfattning finns inga hinder för att göra en bodelning mellan dina föräldrar. Hoppas mitt svar har hjälpt er! Med vänliga hälsningar
Kerstin EifrémRådgivare