Provanställning.

Hej, Jag har haft en 6 månaders provanställing tom 20111215 blev medelad av arbetsgivaren 20111206 att de inte ville förlänga den men de erbjöd en förlängd provanställning tom 20120229 således jobbar jag kvar har dock inte skrivit på något nytt kontrakt nu har jag ett nytt jobb på gång där de vill att jag börjar så snart som möjligt. Så min fråga är vad som gäller hur snabbt kan jag sluta? Vad jag vet finns det inget som heter förländproanställning så vad gäller för mig ? Är jag bunden av någon uppsägningstid i det ursprungliga avtalet var det 2 månaders ömsesidig uppsägningstid och om jag är det vad kan konsekvenserna bli för mig om jag inte följer det? Med vänlig hälsning, Richard

Lawline svarar

Hej Richard, Enligt 6 § LAS, Lagen om Anställningsskydd, kan en provanställning vara högst sex månader, och kan inte förlängas efter den perioden eftersom det skulle strida med bestämmelsens syfte. Om en anställning inte upphör efter det att provanställning har upphört, efter sex månader, skall den anställde enligt lagens betraktas som tillsvidareanställd. Den här bestämmelsen finns för att skydda tillsvidareanställda från att utnyttjas av arbetsgivare som inte kan ha dem "på prov" ad infinitum. https://lagen.nu/1982:80#R2 Jag föreslår därför att du kontaktar fackförening eller en Arbersrättsjurist och berättar om din situation, förutsatt att du vill jobba kvar där du har haft din provanställning. En provanställning saknar uppsägningstid i allmänhet. Lagen reglerar inte avtal om uppsägningstider för provanställda och men det kan vara så att den avtalade tiden kan anses gälla i en domstol. I sådant fall kan du få betala skadestånd för den ekonomiska skada som du orsakar arbetsgivaren genom att inte iakta den här uppsägningstiden. Du skall helt enkelt fortsätta jobba under uppsägningstiden och först när den upphör slutar du jobba. Under tiden har du också rätt till betalning och förmåner etc. Om du inte följer uppsägningstiden kan arbetsgivaren hålla inne betalningen som du annars haft rätt till under den tiden.
Thomas HefnerRådgivare