Äktenskapsförord

Är gift sedan 12 år tillbaka med 2 tonårsbarn och vi har inget äktenskapsförord. Min man vill nu köpa ett aktiebolag tillsammans med 3 andra och vi har betalt in en 1/4 av aktiekapitalet på 50000:- (=12500:-). Min man vill nu att jag skriver på ett papper (äktenskapsförord?) så att jag inte kan kräva del i bolaget om vi skulle separera. De 4 ägarna kommer också att få borga för ett lån på 3 miljoner (=125000 för min mans del) som han inte har utan vill inteckna i vårt gemensamma hus. Hur ska jag ställa mig till detta? Kan man skriva äktenskapsförord inom äktenskapet och måste jag vara med och inteckna i vårt hus? Kan vi skriva sinsemellan att ev förlust i bolaget (om borgensåtagandet träder in) ska betalas av min man ensamt, dvs bara tas av hans del i huset? Kan säga att jag är "motståndare" till detta bolagsköp och vill inte riskera att behöva betala för något som jag inte har del i. Mvh Elisabet

Lawline svarar

Hej Elisabet, Enlit Äktenskapbalken så måste sådan egendom som andra parten in skall få del av vid separation vara enskild egendom, vilket står närmare om i 7 Kap Äktenskapsbalken som du hittar här https://lagen.nu/1987:230#K7 . Enligt Kap 7 3 § kan redan gifta makar skriva ett äktenskapsförord, som bestämmer vad som skall vara enskild egendom. Enskild egendom är sådan egendom som den andra maken inte har rätt till vid separation. Enligt lagen måste äktenskapsförordet vara skriftligt, påskrivet av bägge makarna och inlämnat för registrering till skatteverket för att vara giltigt. Under tiden som ni är gifta äger ni allting tillsammans och delar alltså lika på alla förpliktelser, det gäller också sedan när man delar upp egendomen vid en skillsmässa. För att komma runt detta skulle ni antagligen behöva dela upp äganderätten i huset och tillskriva respektive andel till vardera part som enskild egendom och din make får då sedan pantsätta sin halva som är enskild egendom. Men i den mån som hans enskilda egendom, som är särskild pantsatt för en skuld, inte täcker en skuld så skall skulden betalas ur det gemensamma godset vid skilsmässa. Det innebär att om han pantsätter sin del av huset, som enskild egendom, och dessutom har mer enskild egendom utöver andelen och andelen inte räcker för att täcka skulden skall skulden betalas ur det gemensamma godset och inte ur den övriga enskilda egendomen. Den överige enskilda egendomen måste alltså också pantsättas för att den skall kunna tas i anspråk för skulderna för det gemensamma godset. Notera att enligt 5 § 7 Kap ÄktB får ena maken inte pantsätta fast egendom (hus etc) som utgör makarnas gemensamma bostad utan den andra makens medgivande. Om ni innehar huset med samägande rätt så kan din make skriva
Thomas HefnerRådgivare