Visstidsanställning

Hej, Jag har skrivit på min tredje 6 månaders tjänst med allmän visstidsanställning. tjänsten gr nu ut 2012-06-30. Jag har varit anställd sedan 24 januari 2010. jag blev muntligt "lovad" tillsvidareanställning efter årsskiftet, men så blev alltså inte fallet. däremot skulle jag när denna avtalstid gått ut "förmodligen" få tillsvidare. Vi har planerat att bli gravida under våren 2012, vilket inte hade varit några problem alls med en tillsvidareanställning. Nu undrar jag isället vad som gäller för mig om jag exemeplvis skulle bli gravid i maj/juni? Om jag bara får avtalat ännu ett halvår visstidsanställning från 1 juli till årskiftet 2012/2013, och därefter då automatiskt får tillsvidare (eftersom det gått två år), har jag dår rätt att jobba kvar, även om jag 1-2 månader in i den ev. sista visstidsanställningen säger att jag är gravid? Jag kan tycka att det är en knepig situation att sätta en kvinna i, då 2 år lätt kan gå utan att man kunnat planera någonting för framtiden, då man bara är garanterad 6 månader i taget. VÄLDIGT TACKSAM för svar!!

Lawline svarar

Hej, Ber verkligen om ursäkt att du inte har fått svar av någon tidigare! Enligt 5 § i Lagen om anställningsskydd skall någon som varit visstidsanställd i sammanlagt mer än två år under de senaste fem åren automatiskt övergå i tillsvidareanställning. https://lagen.nu/1982:80
Thomas HefnerRådgivare