Betalning i konkurs

Företag A säljer en vara till företag B och företag B säljer i sin tur vidare varan till konsument C. C betalar B men B har inte betalt A än (tidsfristen för betalning har ej inträffat). B går i konkurs. Kan A få betalt för sin vara?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga. Om A inte har någon form av pant eller annan säkerhet för sin fordran på B (vilket är mycket ovanligt att leverantörer har) så kommer A att få en så kallad oprioriterad fordran i B:s konkurs, vilket innebär att han ligger "sist" i ordningen, tillsammans med de flesta andra fordringsägare. I praktiken innebär detta oftast att det inte blir något betalt alls. Det faktum att "A:s vara" redan vidaresålts och betalats saknar betydelse.
Peter HamneboRådgivare