ARVSORDNING

Hej ! Min mamma gick bort nyligen. Far lever och de var gifta. Därför kommer pappa att få orubbat bo. Vi är nu 7 levande syskon och 3 barnbarn till ett syskon som gick bort tidigare. Alla är helsyskon. Dock till min fråga, min morbror gick bort två månader innan min mor gjorde det och där var min mor en av tre syskon i detta dödsbo. Min morbror hade inga barn och mor-och farföräldrar är döda. Inget testamente har hittats. Detta dödsbo är inte klart, och jag undrar nu, går min far in som mammas ombud, gör vi barn det eller mammas dödsbo? Vem ärver mammas del i min morbrors dödsbo, pappa eller vi barn? Tacksam för ett svar. Per

Lawline svarar

Hej, Svaret på din fråga regleras i Ärvdabalken 2:2. Huvudregeln är att om en avliden inte har några arvingar så ärver den avlidnes föräldrar. Är dessa i sin tur avlidna ärver den avlidnes syskon. Har syskonen avlidit ärver syskonets arvingar. I detta fall innebär det att arvet från din morbror skall delas upp mellan hans syskon. En tredjedel av arvet (om jag har tolkat rätt att det fanns fyra syskon, din morbror inräknad, i denna familj)tillfaller din mor. Då din mor själv är avliden skall hennes tredjedel delas upp mellan hennes arvingar. Det vill säga dig och dina sju syskon. Då en av dina syskon är avliden skall dennes åttondel delas upp mellan dennes tre arvingar. Din mors dödsbo skall inte gå in i arvsdelningen av din morbrors dödsbo. Detta följer av formuleringen i Ärvdabalken 2:2: "i ett syskons ställe träder dess arvingar". Din far har ingen arvsrätt efter din morbror, Ärvdabalken 2:1-4. Han kan därför inte träda i din mors ställe vid utdelandet av din morbrors arv. Jag hoppas att du finner mitt svar tillfredsställande. Tveka inte att ställa ytterligare frågor om det är något annat du undrar över. Du kan själv finna Ärvdabalken här: https://lagen.nu/1958:637 Vänligen,
Hampus SabelRådgivare