Kan hyresgäst ta med sig ytterport?

Vi har med kF's hjälp vräkt en hyregäst ur en lokal i våran fastighet. Nu vill han ta med sig porten till lokalen som han säger är hans. Porten satt i fastigheten när vi köpte den. Får han ta porten? Får han ta den nu i vinter trots att vatten systemet då kommer att frysa och det är stor risk för skada på fastigheten? Mvh Anna

Lawline svarar

Hej Anna, Ett hyresavtal ger endast hyresgästen en nyttjanderätt till egendom. Hyresavtal ger alltså inte hyresgästen äganderätt till någonting vilket i sig innebär att han är skyldig att återställa den hyrda lägenheten eller fastigheten till samma som det var i när denne flyttade in. Jag antar att det fanns en port där när hyresgästen flyttade in, och då är denne skyldig att samma port sitter där när denne lämnar. Rättighet att sätta dit sin egen port skulle, enligt lagen, kräva ett avtal med hyresvärden för att vara tillåtet, och jag utgår ifrån att ett sådant avtal inte har kommit till stånd och att hyresgästen inte heller kan bevisa det. Hyresgösten har absolut ingen generell rätt att ta med sig portar eller dörrar som tillhör fastigheten, och har inte ens rätt att montera dit sina egna utan särskild tillåtelse från hyresvärden. De enda förändringar som hyresägst kan företa utan tillåtelse från hyresävrd är att byta tapeter eller måla om, och kanske också byta kakel. Hoppas det här hjälper.
Thomas HefnerRådgivare