FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder05/02/2012

Straffad önskar flytta utomlands

Hej. En bekant är dömd för grov misshandel, grovt rattfylleri, ringa narkotikabrott och olaga hot. Senaste domen fick hon för ca 3 år sedan. Hon vill flytta till Japan alt Kanada men är det möjligt med ett såpass belastat register?

Lawline svarar

Hej, Det beror helt och hållet på lagarna och myndigheterna i de länder som hon vill flytta till. Det finns inga lagar i Sverige eller internationella avtal i Sverige som bör hindra henne från att flytta. Eftersom Lawline endast har Svenska jurister så kan vi inte svara på frågor om lagar i t.ex. Kanada eller Japan.
Thomas HefnerRådgivare