Uppfattar sig själv som lurad vid avtal om bostadsrätt

Vilseledda vid extra visning angående yttrymme under lägenhet. Efter inflytt upptäckte vi att det är en värmepumpscentral med buller som stör oss.Avslag från FRN och pågående hos ARN. Då vi anmält mäklaren hävdar sig oskyldig.Vad gör vi för att få vår rätt vi har blivet lurade?

Lawline svarar

Det finns olika avtalsrättsliga regler i Avtalslagen som reglerar hur avtal påverkas av vad man har känt till och inte känt till och om detta skall anses ha inverkat på avtalets slutande etc. Man kan genom olika avtalsrättsliga möjligheter få avtalet hävt, få skadestånd för att ersätta eventuell ekonomisk skada som man har orsakats eller få avtalet jämkat ifall det är oskäligt på något sätt. För att tvinga motparten, om denne inte frivilligt inställer sig, krävs att man processar antingen genom hyresnämnden (om det är en hyresrätt) eller vid vanlig tingsrätt vilket du antagligen får göra om det är fråga om en bostadsrätt vilket jag gissar att det är. Det rekomenderas att man skaffar sig ett domstolsombud, helst en advokat, när man processar civilrättsligt vilket det alltså är vad ni skulle bli tvugna att göra.
Thomas HefnerRådgivare