Condictio Indebiti

Hej, Vid köp av en bostadsrätt måste köparen betala bostadsrätten eller kan en bekant till denna föra över pengarna till säljarens konto? I samma veva visas att pengarna inkommit på säljarens konto. (Handpenningen betald av köparen tidigare) Kan då isf den bekanta (efter ett par dagar) hävda att insättningen var felaktig eller inte ämnad till en bostadsaffär och då få tillbaka pengarna? Det betyder då att köparen har fått nycklarna och äganderätten till lägenheten samt har den bekanta fått tillbaka pengarna och säljaren har både förlorat lägenhet och pengar? Går det att på ngt sätt avtala in en sådan transaktion? Detta kan uppstå om köparen ifråga inte fått fram pengar till tillträdesdatumet. Tack för en snabb hjälp:)

Lawline svarar

Hej, Situationen du beskriver blir i slutändan ett bevisproblem. Om det finns dokumentation för den bekante har haft för avsikt att sätta in pengarna kan det bli svårt att sedan för denne hävda att det var ett misstag. Vidare så finns det regler för betalningar av misstag (Condictio Indebiti), enligt praxis, som säger att om mottagaren av en felaktig betaling har inrättat sig efter betalningen, dvs anpassat sig och sin ekonomi efter förutsättningen att de inbetalda pengarna skall finnas där, så skall pengarna inte betalas tillbaka även om de betalats in av misstag. Men då får inte heller mottagaren ha varit i ond tro och insett att pengarna har betalats in av misstag. Huvudregeln är dock att pegnarna skall gå tillbaks om man har betalat in av misstag, men det låter som att det kan bliväldigt svårt för den bekante att hävda att denne har betalat in motsvarande köpesumman för lägenheten av misstag. Vem som i själva verket betalar in pengarna vid ett köp spelar i sig inte någon roll om det framgår att det faktiskt är meningen att det skall utgöra betalning för någon annans skuld.
Thomas HefnerRådgivare