Inträde bostadsrättsförening

Hej! Jag har en fråga, jag undrar om min sambo kan skrivas in i köpekontraktet på en bostadsrätt som jag nu ensam står på? Krävs det något av min sambo för hon skall skrivas in i kontraktet? Jag vill att hon ska vara lika mycket ägare av bostadsrätten som jag. Mvh

Lawline svarar

Hej, Frågor om bostadsrätter och medlemskap i bostadsrättsföreningar regleras i bostadsrättslagen.(se. https://lagen.nu/1991:614 ) I 2kap. 1 § sägs att frågor om antagande av medlemmar i en bostadsrättsförening ska avgörs av föreningens styrelse. Vid bedömningen ska föreningens stadgar och bostadsrättslagen beaktas. Enligt 2kap. 3 § får den som en bostadsrätt övergått till inte vägras inträde i föreningen, om de villkor för medlemskap som föreskrivs i stadgarna är uppfyllda och föreningen skäligen bör godta personen. Denna bestämmelse gäller både överlåtelser och andra fång såsom gåva/arv. Det krävs således för det första att din sambo uppfyller de krav som uppställs i föreningens stadgar. För det andra krävs det även att din sambo, av föreningen, skäligen kan godtas. Vid den senare bedömningen ska hänsyn främst tas till betalningsförmåga, om det visar sig att din sambo inte kommer kunna betala avgift till föreningen kan de alltså vägra denne inträde. Den som vägrats medlemskap kan hänskjuta tvisten till hyresnämnden inom en månad från det att han fick del av beslutet, se 2 kap. 10 §. Vänligen,
Anton KarlssonRådgivare