FrågaKÖPRÄTTKöplagen07/02/2012

Köp av begagnad vara sedan varan återkallats av myndighet - Grund för hävning?

Hej! En bekant till mig köpte en begagnad barnvagn av märket Nowalex. Efter köptet surfade hon på märket och märkte till sin förskräckelse att konsumentvärket har återkallat och förbjudit försäljningen av vagnen. Kan min vän häva köpet trots att säljaren kanske inte visste om säljförbudet som nu råder?

Lawline svarar

Hej! I det här fallet då det gäller köp av en begagnad vara, jag förutsätter att säljaren är en privatperson, aktualiseras Köplagen (1990:931), https://lagen.nu/1990:931. Om säljaren istället är en näringsidkare aktualiseras Konsumentköplagen, https://lagen.nu/1990:932. Följande gäller. Risken för en vara går över på köparen när varan avlämnas till denne. Med risken för varan menas att köparen är skyldig att betala varan även om den har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom en händelse som inte beror på säljaren. Även fast Konsumentverket har återkallat och förbjudit försäljning av barnvagnen måste ändå barnvagnen anses vara ägnad för det ändamål för vilket varor av samma slag i allmänhet används. Trots det av Konsumentverket utfärdade försäljningsförbudet torde alltså inte barnvagnen i det här fallet anses vara felaktig i Köplagens mening. Annat hade gällt om köpet hade gjorts från en näringsidkare varvid Konsumentköplagen hade blivit tillämplig. Det kan även tilläggas att en köpare har en +undersökningsplikt+ och att denne inte såsom fel får åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet. Det man kan diskutera i det här fallet är om säljaren har vetat om att Konsumentverket har utfärdat detta försäljningsförbud och har förtigit detta för köparen vid köpets ingående. Detta är dock en mycket svår bevisfråga och inget tyder i det här fallet på att säljaren har agerat svikligen. Med stor sannolikhet kommer inte din vän kunna häva köpet av barnvagnen, trots Konsumentverkets utfärdade återkallelse och försäljningsförbud.
Stefan FagerbringRådgivare