Vem ska betala begravningskostnaderna?

Vem / vilka betalar kostnaderna för begravning och boupptecknin? Särkullbarnen från sin laglott? Sambon med sitt testamente på halva fastigheten? Eller sambon gemensamt med särkullbarnen? Om så är fallet varifrån ska man då avräkna Sambons del vid arvsskiftet? Från värdet på fastigheten som nu är såld?

Lawline svarar

Hej! Det som återstår efter att skulderna har betalats utgör kvarlåtenskapen och det är den som sedan ska fördelas genom ett arvskifte. Kostnader för begravning och allt det som vanligen brukar vara runt omkring t.ex. musik och blommor ska betalas av dödsboet. Likaså kostnader för bouppteckning. Dessa kostnader ska betalas innan man genomför ett arvskifte, eftersom man annars inte vet hur stor del som ska tillfalla vem. Nu tycks ni redan ha genomfört ett arvskifte och då får man räkna baklänges och se vem som har fått för stor del. Exempel: Den avlidne lämnar efter sig tillgångar till ett värde av 950 000 kr. Begravningskostnaderna visar sig bli 25 000 kr och kostnaderna för bouppteckning 25 000 kr. Kvarlåtenskapen blir då 900 000 kr, där särkullbarnen tillsammans har rätt till halva kvarlåtenskapen dvs. 450 000 kr. Har särkullbarnen fått 950 000 kr/2 = 475 000 kr så har de fått 25 000 kr för mycket som får bekosta begravningen. Kom ihåg att särkullbarnens rätt till halva kvarlåtenskapen inte får kränkas genom testamentet på halva fastigheten till sambon. Lycka till!
Oscar SundholmRådgivare