Oskyldigt utpekad och gripen såsom brottslig.

jag undrar ifall man blivit anklagad för stöld men man är oskyldig, och man fick sitta i arrestcell 12h på grund av att kvinnan som anmälde det till polisen sa att vi hade en pistol på oss. Fick hem papper om att förundersökningen är nerlagt, kan man göra en mot anmällan mot kvinnan som anmälde oss från början ? Och i så fall vad ska man anmäla henne för? vi var 4 personer som fick sitta i arrestcell över nyår.

Lawline svarar

Hej! Beroende på omständigheterna kan två brottsbeskrivningar bli aktuella. Det första brottet kvinnan kan ha gjort sig skyldig till kallas _falsk angivelse_ eller i lite lindrigare form _obefogad angivelse_ och finns reglerat i Brottsbalken 16 kap. 6 § (https://lagen.nu/1962:700). För straffansvar krävs dels att kvinnan förstått eller åtminstone haft skälig anledning att anta att du var oskyldig samt att hon haft uppsåt till att få dig fälld för ansvar. Det kan också röra sig om ett _förtal_ i Brottsbalken 5 kap. 1 § (https://lagen.nu/1962:700). Om du har blivit utpekad såsom brottslig och uppgiften är ägnad att väcka missaktning. Oavsett vilket är det åklagaren och inte du som sätter brottsrubriceringen. Förtal är ett specialfall men det kan polisen hjälpa dig med. Kontakta dem. Lycka till!
Henrik VingeRådgivare