FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott10/02/2012

Straff och påföljd vid trafikbrott och grovt vållande till annans död

Jag har efter en olycka, med en festkväll, då ja hade 1,5 promille, kört över en rondell, pga av störande av medpassageraren, flygit över, han dog. Jag är anklagad för grovt rattfylleri, grovt vållande till annans död, samt grov vårdlöshet i trafik. Vilket straff kommer jag att få? Är tidigare ostraffad!

Lawline svarar

Hej, Den fråga som du ställt är dock inte alldeles enkel att besvara när svaret är beroende av en mängd omständigheter, vilka får betydelse när domstolen bestämmer påföljd. Jag skall dock försöka besvara frågan så gott det går. De brott som du står åtalad för är: 1. Grovt rattfylleri (4 och 4a §§ TBL), för vilket fängelse kan följa i max 2 år. 2. Grovt vållande till annans död (3:7 st.1 och st..2 BrB), där straffskalan uppgår till fängelse i 1 till 6 år. 3. Grov vårdslöshet i trafik (1 § st. 1 och st. 2 TBL), där fängelse i max 2 år är föreskrivet. Om man bortser från eventuella konsumtionsregler och utgår från att du döms till ansvar för samtliga brott kommer en påföljd att utdömas för samtliga brott (se 26:2 BrB). Enligt vad som framgår av 26:2 BrB skulle den gemensamma straffskalan för samtliga brott vara fängelse i minst 1 år i max 8 år. Vad exakt den samlade brottsligheten ligger i ditt fall är svårt att svara på men sannolikt på den undre delen av skalan. Det finns, som ovan anförts, en mängd omständigheter att ta hänsyn till när man bedömer straffvärdet. T.ex att gärningsmannen är ung, sannolikt kommer att utvisas efter avtjänat straff eller till följd av brottet drabbats av allvarlig kroppsskada etc. Sådana omständigheter måste jag bortse från vid svaret på frågan eftersom att förutsättningarna för en rättvis påföljdsbedömning är något bristfälliga. Därav kan min bedömning bli något missvisande. Beträffande valet av påföljd gäller i Sverige en presumtion mot fängelse (30:4 BrB). Det vill säga att man skall i så stor utsträckning som möjligt utdöma till en annan påföljd än fängelse. Denna presumtion kan dock brytas till följd av ex. att straffvärdet är högt. I ditt fall torde presumtionen brytas med anledning av att straffvärdet rimligen bör överstiga 1 års fängelse. Vidare är rattfylleri ett brott av sådan art att man anser att fängelse bör följa även ifall gärningsmannen inte har begått något brott tidigare. Svaret på frågan blir efter de förutsättningar som du angivit att du sannolikt kommer att dömas till ett fängelsestraff på något år. Det råder dock en starkare presumtion mot fängelse i de fall gärningsmannen är under 20 år. Jag har dock i mitt svar på frågan förutsatt att du är över 20 år. De lagar som jag hänvisat till ovan hittar du här: https://lagen.nu/1962:700 https://lagen.nu/1951:649 Hoppas att du fick hjälp av mitt svar Med vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare