FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder10/02/2012

Samhällstjänst

Hej, har en fråga om samhällstjänst och skyddstillsyn.. jag fick en dom i tingsrätten till 2 års fängelse och då stod de även att tidigare skyddstillsyn är undanröjd, men i hovrätten blev jag friad från misstankarna, men nu försöker frivården fortfarande tvinga mig till samhällstjänsten dom 16 timmar jag har kvar av mina 40 timmar som jag aldrig hann göra pga jag vart häktad i 3 månader, oskyldigt häktad. Min skyddstillsyn som är undanröjd av tingsrätten kan väl inte bara helt plötsligt dyka fram igen bara för att hovrätten valde att fria mig?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Eftersom du valde att överklaga tingsrättens dom, där de undanröjde den samhällstjänst du hade kvar, vann den domen aldrig laga kraft (dvs trädde i kraft). Det är istället hovrättens dom som är gällande och om hovrätten inte undanröjde samhällstjänsten, är du fortfarande skyldig att fullgöra din samhällstjänst. Hoppas mitt svar har hjälpt dig! Vänliga hälsningar
Kerstin EifrémRådgivare