FrågaPROCESSRÄTTDomstol11/02/2012

Sammansättning domstol vid tvistemål

hej undrar hur är domstolen sammansatt vid huvudförhandlingar i tvistemål (som inte är småmål) T.ex. vårdnadstvist? Är det alltid en lagfaren domare och tre nämndemän?

Lawline svarar

Hej, Regler kring en rättegång hittar du i rättegångsbalken (RB) (https://lagen.nu/1942:740) . Utgångpunkten vid tvistemål är, enligt 1 kap. 3 a §, att rätten ska bestå av tre lagfarna domare. Det finns dock ett flertal undantag till denna huvudregel. Till exempel stadgas i tredje stycket i samma paragraf att rätten är domför med en lagfaren domare om rätten anser det tillräckligt att en domare sitter i rätten och parterna samtycker till det eller målet är av enkel beskaffenhet. Exempel på mål av "enkel beskaffenhet" där inte parternas samtycke till endomarhandläggning är avgörande är mål om betalningsskyldighet. I familjemål är det vanliga att målet avgörs med en domare om parterna inte misstycker. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare