FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt13/02/2012

Skadegörelse under berusning

Hej, Jag har från polisen fått ett brev där jag kallas till förhör då jag är misstänkt för skadegörelse. Det finns en för mig märklig blackout mellan att jag minns mig beställa in min 5:e öl till nästa minnesbild då jag ligger på en brits på akuten och blir sydd. Där står då en polis som ställer konstiga frågor och vill topsa mig. Vad jag har förstått i efterhand så har polisen funnit mig blödande i anslutning till ett krossat fönster. Jag anser att jag inte kan erkänna mig skyldig till en gärning som jag inte har minne av att jag utfört med uppsåt. Vad är sannolikheten att detta läggs ner? Vad jag vet finns det heller inga vittnen. Om jag fortsätter att neka och ändå blir dömd vad kan jag som tidigare aldrig varit i klammeri med rättvisan förvänta mig för påföljd?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Huvudregeln är, som du verkar ha uppfattat, att en gärning skall anses som brott då den begås uppsåtligen, enligt brottsbalken (BrB) 1 kap. 2 §. Detta medför dock inte ansvarsfrihet från gärningar som man begått när man varit berusad och därmed inte haft kontroll över eller inte minns. Enligt BrB 1:2 2 st. ska gärningar som begåtts under självförvållat rus inte på grund av detta inte anses som brott. Med andra ord går man inte fri från ansvar om man uppsåtligen begått en handling under (självförvållad) berusning, som man skulle avstått från i det fall man vore nykter. Sammantaget kan man uttrycka det så att även om du inte minns händelseförloppet nu i efterhand, kan du ha gjort dig skyldig till skadegörelse om du under ditt berusade tillstånd utfört gärningen avsiktligt, dvs. haft uppsåt. I brottmål ställs det höga krav på bevisning. Det är åklagaren som har bevisbördan och det är dennes uppgift att visa att det är "ställt bortom rimligt tvivel" att du har handlat på ett sätt som gör dig skyldig till brott. I det fall du skulle bli dömd är det svårt att fastställa en eventuell påföljd utifrån informationen i frågan. Straffskalan för skadegörelse av normalgraden (dvs. inte grov skadegörelse) är böter eller fängelse i högst ett år. Vid påföljdsbestämmelsen vägs ett antal olika faktorer in och rätten gör en helhetsbedömning, där omständigheter rörande både gärningen och gärningsmannen spelar en stor roll. Med vänliga hälsningar,
Saba RazaviRådgivare