Lawline svarar
Dina rättigheter i den nu aktuella situationen regleras av Köplagen (KöpL), såvida du och säljaren inte har avtalat om att lagen inte skall tillämpas. Eftersom det av dina uppgifter inte framgår att ni har avtalat om någonting annat, utgår jag ifrån huvudregeln som säger att KöpL tillämpas vid köp av lös egendom (vilket omfattar i princip allt förutom fastigheter) mellan privatpersoner. Om telefonen anses felaktig i lagens bemärkelse har du rätt att kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller att häva köpet. Därtill kan du även kräva skadestånd för skadan du lider genom att varan är felaktig, vilket framgår av 40§ KöpL.
Enligt 17§ KöpL skall varan överensstämma med avtalet i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning. Om varan avviker ifrån vad som avtalats eller om den i övrigt inte överensstämmer med vad du som köpare har fog att förvänta dig är den således felaktig. Dessutom anges i 18§ att fel föreligger om varan inte överensstämmer med uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet. Av dina uppgifter framgår att du uttryckligen frågade säljaren om mobilen funderade som den skall, varvid frågan besvarades jakande. Säljarens svar inverkade sannoligen på ditt köp och eftersom mobilen inte fungerar som den skall anses varan felaktig enligt 18§ KöpL.
Som köpare har du dock en undersökningsplikt av varan innan du köper den, vilket framgår av 20§ KöpL. Det innebär att du som fel inte får åberopa vad du måste ha känt till vid köpet. Av dina uppgifter framgår att problemet uppstod efter någon timmes användning, varför det antagligen inte kunnat uppdagas vid köptillfället. Dessutom undersökte du varan utvändigt och med beaktande av säljarens svar på din fråga om varans inre egenskaper, måste du anses ha fullgjort din undersökningsplikt.
Varan är således felaktig då den avviker från vad du som köpare kunnat förvänta dig och den överensstämmer inte med de uppgifter som säljaren lämnat före köpet. Därmed har du enligt 34§ KöpL rätt att kräva att säljaren avhjälper felet alternativt kan du kräva omleverans av varan, om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för dig och säljaren borde insett detta. Om säljaren inte avhjälper felet har du rätt till ersättning för försvarliga kostnader för att avhjälpa det.
Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom rimlig tid får du kräva prisavdrag, vilket framgår av 37§ KöpL. I sista hand har du rätt att häva köpet, om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för dig och säljaren insåg eller borde ha insett detta. Det sistnämnda framgår av 39§. I det nu aktuella fallet torde dina utsikter att häva köpet vara goda, då säljaren inte kan ha undgått att det var av väsentlig betydelse för dig att mobiltelefonen fungerade korrekt.
Observera att du måste reklamera varan till köparen inom skälig tid efter att du upptäckt felet, så kontakta säljaren ännu en gång om du inte redan har fått svar.
Om du vill fördjupa dina kunskaper i köplagen finner du samtliga bestämmelser genom att följa länken: https://lagen.nu/1990:931
Med vänliga hälsningar