Utmätning av make och äganderättspresumtionen till lös egendom

har en fråga om utmätning. jag har skulder som kan bli föremål för utmätning. skulderna står enbart på mig. Min fru äger två bilar en med lån kvar och en som är betald men som hon stod som köpare på tillsammans med borgenär. Samma borgenär finns på andra billånet. Kan bilarna bli föremål för utmätning när köpekontrakten står på min fru? Hon studerar och har föräldrapenning, räknas det med i ett ev utmätning av min lön? hon har aldrig haft fast inkomst endast föräldrapeng och stusiebidrag tacksam för svar mvh peter

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Vid utmätning är utsökningsbalken (UB) tillämplig, se 1 kap. 1 § UB. Enligt 4 kap. 17 § UB får lös egendom utmätas, om det framgår att egendomen tillhör gäldenären eller om denne enligt 4 kap. 18 eller 19 § UB ska anses vara ägare. Enligt 4 kap. 19 § UB råder en presumtion att lös egendom, som finns i gäldenärens och dennes makes gemensamma besittning, tillhör gäldenären, om det inte görs sannolikt att de är samägare till egendomen enligt samäganderättslagen och det inte heller framgår att egendomen tillhör den andre maken eller någon annan. Enligt den nämnda bestämmelsen kommer bilarna att presumeras tillhöra dig, om dessa finns i din och din frus gemensamma besittning. Denna presumtion kan brytas genom att din fru stärker sin äganderätt till dessa, vilket lämpligen görs genom uppvisande av för bilarna relevanta köpekontrakt. Har hon tillgång till dessa torde det alltså inte vara några problem för henne att bryta äganderättspresumtionen som enligt 4 kap. 19 § UB råder mellan makar, och bilarna kommer därmed inte att ingå vid en utmätning mot dig. Vad gäller din frus studiebidrag och föräldrapenning kommer dessa inte att ingå vid en eventuell utmätning av din lön, såvida hon har dessa på ett separat bankkonto som står i hennes namn. Jag hoppas detta besvarade dina funderingar. I annat fall är du välkommen med ytterligare frågor till oss. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare